
Egy éve indította közautó szolgáltatását Magyarországon az Avalon autókölcsönző. A Levegő Munkacsoportban örültünk 2013 tavaszán, mikor hírül kaptuk: végre Budapesten is lesz rá lehetőség, hogy akinek jogosítványa van, de autója nincs, az amikor éppen szüksége van rá, odamenjen egy kijelölt parkolóhoz, és – mint a most már közismert közbiciklit – elvigyen onnan egy kocsit.
A vártnál kicsit több időbe tellett, míg el is indult a szolgáltatás, mert a kezdeményezők semmilyen támogatást nem kaptak a parkolóhelyeket felügyelő önkormányzatoktól. De az Avalonnál nem adták föl, céges parkolókat kerestek és találtak a városközpontban, amivel el lehetett kezdeni a közautózást. Valami azóta megmozdult, a fővárosi közlekedésfejlesztés legújabb koncepciójának, a Balázs Mór-tervnek a készítői felismerték az idők szavát, és megemlítik a közautót, mint a városi zsúfoltság egyik ellenszerét.
Idén ősszel bővült a közautó elérhetősége. Újabb négy helyen, fedett parkolóházban lehet fölvenni és otthagyni a gépkocsit. Az új helyek is a a Belváros közelében, a VI. és a VII. kerületben vannak, mert – hasonlóan a nyugat-európai nagyvárosok közautós gyakorlatához – az Avalonnál is azt tapasztalták, hogy az ott élő, mozgó emberek érzik leginkább a közautó előnyeit a saját tulajdonú autóval szemben.
Főként azoknak kínál jelentős költségmegtakarítást az akár mindössze fél órára is elvihető közautó, akik rendszeresen utaznak, de nem mindig akarnak autózni. Az Avalon szerint évi 8-10 ezer kilométer alatt olcsóbb a közautó, mint a saját, és rugalmasabb, olcsóbb, mint a hagyományos autókölcsönzés. Következő lépésüket is szervezik, ígérik, hogy rövidesen a nagyobb vidéki városok vasútállomásainak közelében is megjelennek a közautók.
Környezeti szempontból komoly előnyei vannak a közautónak. Kevesebb az álló gépkocsi a városban, hiszen a többek által használt autó jóval kevesebbet áll, mint egy saját. Ugyanakkor aki közautózik, az átlagosan hatszor ritkábban ül autóba, és amikor lehet, inkább a tömegközlekedést választja. A közautók műszaki állapota is jobb, modernebbek, kevésbé szennyezik a levegőt, mint a híresen elöregedett magyarországi autóállomány átlaga.
A statisztika szerint a tagok alkalmanként átlagosan 47,9 kilométert tesznek meg közautóval, de várható, hogy ahogy bővül az ügyfélkör, egyre többen rövidebb távra is azt használják majd. Legalábbis ez a tapasztalat azokban az európai országokban, ahol már évekkel ezelőtt meghonosodott a közautózás. Egyelőre a céges és magán felhasználás közötti arány is más képet mutat Magyarországon, mint ahol már mindenfelé látni az utcán a közautós parkolókat. Nálunk acéges, máshol a magánhasználók vannak kétszer annyian, mint a másik csoportba tartozók.
Képünkön: Egy közautó-hálózat egyik parkolója Brüsszelben
vamá
(A bejegyzés a levegomunkacsoport.blog.hu-n jelent meg.)
16 hozzászólás a(z) “Megkapaszkodik a közautó” bejegyzéshez
alkotmanyjogaszok
ne haragudj, de az a három sommás mondat, ami bekerült beszúrásként a nyugati demokrácia minőségéről, különösen avilágszerte tapasztalható drámai meggyengülés és az, hogy a további tőkekoncetráció szét fogja tépni a “még valamennyire demokratikus” nyugati társadalmak szövetét, így értékelhetetlen. nagyon jó lenne, hogyha ki tudnád egy posztban fejteni, hogy ezeken mit értesz és pontosan mire alapozod, illetve melyik demokráciafogalommal dolgozol.
hammurabbi
Sokan elmondták már ma, miért álságos és kártékony a legújabb rendőrségi
vigyázz-a-képedre videósorozat, valószínűleg nem mondok én se semmi
újat, de akkor is, ennek ki kell jönnie.
A szlogen “tehetsz róla”
része – vitán kívül – teljességgel vállalhatatlan és hazug. Nem csak a
felelősséget hárítja, de egyúttal felmentést is ad az erőszakolónak:
miért, mit gondolt az a ribanc, amikor picsaszoknyában, csatakrészegen
illegette magát? az ilyen ne lepődjön meg azon, ha megerőszakolják, úgy
kell neki.
Nos, nem. A nem akkor is nem, ha valaki csatakrészegen és
picsaszoknyában mondja ki, és még inkább nem, ha ki se tudja mondani.
Mások kiszolgáltatottságával visszaélni bűn. Pont.
Nekem ebben a
pillanatban viszont leginkább a “tehetsz ellene” résszel van a bajom,
mert ez meglehetősen sok értelmezésben úgy tűnik fel, mint ami
többé-kevésbé igaz. Ha csendben ülsz
otthon jókislányként, és kalocsait hímezel hosszú szoknyában, nem hívod
ki magad ellen a sorsot, és senkinek nem adsz apropót arra, hogy
megerőszakoljon.
Nos, ez sem igaz. A nemi erőszaknak nem feltétele a
kihívó viselkedés, a lenge öltözködés, a részegség – egyetlen feltétele
van csak: egy erőszaktévő, aki éppen megtalálta a megfelelő alkalmat és
helyet ahhoz, hogy hatalmába hajtsa embertársát. Mindegy, hogy ez az
embertárs éppen egy csatakrészeg, műmellű szexi tini, egy állig öltözött
túlórázó, akinek nincs pénze taxira, és kénytelen hazagyalogolni a
munkából, egy mozgásképtelen öregasszony, egy gyerek vagy éppen az
erőszaktevő barátnője, élettársa, felesége. A nemi erőszak, bár
szexuális bűncselekményként tartják számon, valójában hatalmi aktus. A
háborúkban megerőszakolt nők nem a csintalan ifjú katonák
kielégítetlenségének esnek áldozatul, arról nem is beszélve, hogy a nem
háborús körülmények között megerőszakolt nők jelentős része ismeri az
erőszaktevőjét, és nem elhanyagolható hányaduk közös háztartásban vagy
rokoni kapcsolatban van vele. A nemi erőszak elsősorban a “fogd be a
pofád, te kurva, én vagyok az erősebb, és azt teszek, amit én akarok”
megtestesülése, semmi más.
Ami viszont a “jézusmária, hát még pont
az hiányzik, hogy felmentsük azokat, akik az összes csöcsüket kirakva
kurjongatnak az éccakában, bezzeg” kommentek szerzőit illeti, van egy
rossz hírem nektek, drágaszágaim. Nincs bezzeg. A sérthetetlenség hamis
hitében éltek, és a hozzászólásaitok csak olyanok, mint a fütyörészés a
sötét erdőben. Az “ő tehet róla, mert” a legolcsóbb, legszánalmasabb,
legnyomorúságosabb önfelmentés. Ti vagytok azok, akik megvetitek a
hajléktalanokat, a munkanélkülieket, a szenvedélybetegeket – és ez
továbbra is csak fütyörészés a sötétben, mert csak arra mutat rá, hogy
azt hiszitek, nem kerülhettek soha, semmikor olyan helyzetbe, mint ők.
“Hát miért ivott.” “Biztos nem jól végezte a munkáját.” “Minek ugrált
annyit.” És az összes sötétben fütyörésző hozzászólás mögött egyetlen
gondolat áll: “Velem ez nem történhet meg.”
De, veled is megtörténhet. Inkább ne történjen meg.
Jozsef Kolowrat
Itt a merce..
elismertkulfoldondolgozo
Gratuláció a showhoz! Még nem szorítottad sarokba John Olivert, de ki tudja…
Vidéki
Barcelona erős város, de mégsem volt annyira erős, hogy megvédje polgárait a sok halottat és sebesültet eredményező merénylettől!
haereticusdothu
Retardált libsi. https://magyarkozosseg.net/wp-content/uploads/2017/08/1503339846_322_ime-barcelona-polgarmestere-botranyos-kepet-toltott-fel-a-kozossegi-oldalra-csak-nalunk.jpg
Sötétség
A legtőbb Fideszesnek a FIdeszben kezdődött a politikai pályafutása.
Elötte ? Sokaknál kimaradt azaz Balos volt. Ha újra váltás lenne akkor
csak a “Honvágya ” vinné vissza. Egyszerüsitve: oda tartozik ahonnan
jön a pénz.