Lassan járj, tovább élsz – egy kutatás margójára

2018.01.05. 06:23 Levegő Munkacsoport

 

Egy átfogó nemzetközi felmérésben korábbi tanulmányok alapján értékelték, milyen hatása van a légszennyezésnek a különféle közlekedési módok használóira. A kutatás eredményei szerint az egyes szennyező anyagok (elsősorban a szálló por, korom, szén-monoxid, nitrogén-dioxid) eltérő koncentrációban érik el a más-más módon közlekedőket. Sok esetben az autósok a legveszélyeztetebbek, de például az ülepedő port leginkább a kerékpárosok lélegezték be.

Az egészségügyi hatások figyelembe vételéhez azonban nem elég csak a levegőminőséget értékelni, hiszen a légzésintenzitás más egy aktívan közlekedő kerékpáros vagy gyalogos, illetve egy autóban vagy buszon ülő ember esetén.

Az átfogó vizsgálat eredményei összességében azt a kerékpárosok és a gyalogosok számára szomorú eredményt adták, hogy ők veszítenek a legtöbbet azzal, hogy tüdejüket a város levegőjének szűrésére használják. A fokozott fizikai aktivitás miatti intenzívebb légzés által egyértelműen ők szívnak a legtöbbet a – nagyrészt a motorizált közlekedők által – szennyezett levegőből, így az emiatt bekövetkező életévvesztés is őket érinti jobban.

Ha viszont figyelembe vesszük a mozgás egészségmegőrzésben betöltött szerepét is, annak hatása nemcsak ellensúlyozza, hanem át is fordítja a szennyezett levegő miatt bekövetkező életévvesztés hatását, így az aktív közlekedési módok összességében egészségmegőrző hatásúak a vizsgált nagyvárosi területeken. A tanulmány szerint a gyalogos közlekedés nyeresége egy 20-39 év közötti személynél négy év is lehet; a kerékpárosoknál valamivel kevesebb, egy-két életév lehet a nyereség.

Ezek az eredmények csak az átlagot mutatják, amitől a konkrét esetek jelentősen eltérhetnek. Nagyon fontos a mikrokörnyezet hatása: érdemes a kevésbé szennyezett területeket (például a parkokat, a gépjármű-forgalom sodorvonalán kívül eső kerékpársávokat) használni; illetve az erősen szennyezett napokon már célszerű kerülni a fokozott fizikai aktivitással járó közlekedést.

Jók az ilyen összefoglaló tanulmányok, a számok sok dologra rávilágíthatnak, például a tanulmány kihozta azt is, hogy a légszűrővel szerelt autók jobbak – az utasok szempontjából.

De a hasonló tanulmányok alapfelvetései korlátok közé is zárják gondolkodásunkat. Jómagam kerékpárral közlekedem a Belvárosban, és ha az az eredmény jött volna ki, hogy a biciklizés egyéni veszteséget okoz, az sem lenne elég ok arra, hogy kocsiba üljek és részese legyek a nagy össznépi kölcsönös fullasztásnak. Jó tudni a számokat, de a legfontosabb, hogy ezek ismeretében minél többen tegyék le autójukat a rövidtávú kényelmi szempontjaik ellenére.

Technokrata (és egyéni szinten működő) megoldás a jobb légszűrő szerelése autókba, vagy a kerékpárosok, gyalogosok maszkosítása, de társadalmi szinten sokkal egyszerűbb visszavenniük a városaikat az ott élőknek az oda betolakodott vasszörnyektől.

Pál János
a Levegő Munkacsoport önkéntese

  • http://bircahang.org/ maxval bircaman

    S mi a gond a homofóbiával? Ez minden hívő alapértéke. Bravó a francia keresztényeknek, hogy az oroszlán barlangjában küzdenek a fenevaddal!

    • Horst Bakker

      Pontosabban a nihilista álhívőké, mert az igaziaknak a Tízparancsolat az irányadó: szeresd felebarátodat.

      • http://bircahang.org/ maxval bircaman

        Téves. A felebarát szeretetének semmi köze a bűn szeretetéhez.

        • Horst Bakker

          A mákos tésztának pedig semmi köze az árvízvédelemhez. Aki a Tízparancsolatot elhanyagolhatónak tartja, az nem keresztény.

          • http://bircahang.org/ maxval bircaman

            Hol írja a tízparancsolat a bűn szeretetét? Sehol.

  • szvoboda

    Sose értettem, miért bántja az emberek lelkét az, hogy mások kivel és hogyan élnek együtt. Attól jobb életük lesz, hogy a buzik nem házasodhatnak? Emelkedik a fizetésük és olcsóbb lesz a rezsi?

    • http://bircahang.org/ maxval bircaman

      Ez erkölcsi alapkérdés. Nem tűrhető a bűn. Gyilkosok, rablók, homokosok, pedoflek, szadisták – ezek nem fogadhatók el.

  • Szász Éva

    Franciaországban is legyen méhtranszplantáció Dajka Béranya gondolhat olyat nem adja oda agyereket azt mondja elmehetsz én szültem.Méhátültetésnél a svédek jutottak legmesszibbre egy nő így gyereket szült.Kettő hamarosan szülni fog 6 méhátültetet nő terhessége elején van.Ebben az országban legyen jelentkező Méh beülteésre azt is 2015-től lehessen Svédországon Kívül Franciaország is készen álljon rá.

  • Vidéki

    Legjobb volt a helyzet az emisszió szempontjából a tűz felfedezése előtti időszakban mielőtt a neandervölgyi ember és a Homo sapiens megjelent volna a Földön.

  • János Szerencse

    Mért nem kotornak a Dunaföldvári hid előtt?Ott mindig elakad a hajó.

  • Bedzsula Bálint László

    A LÉNYEG ebből a cikkből is ismét HIÁNYZIK:
    hogy az emberek a tömegek győzködése folyik egy olyan ügy kapcsán, amibe szakembert “HIDROGEOLÓGUST” eddig és ezután sem vonnak be!;
    a jelenlegi törvények végrehajtási utasításainak lehetőségét kihasználva, a közkincs: >>KAVICS-HOMOK<>BÁNYATÓ<< pedig tönkreteszi az itt található, térképen még nem feltüntetett IVÓVÍZBÁZIST!